Skokovská stezka
Nežichov - Toužim zpět

Informace

Z nežichovské návsi vede cesta k rozcestníku, kde pokračuje poutní stezka vlevo po silnici až k odbočce na polní cestu, která probíhá loukami a lesíky k obci Třebouň. Zde vlevo po silnici do obce, kolem barokní kaple Bolestné Matky Boží a za návsí na křižovatce pokračujeme vlevo po silnici do lesa. Před koncem lesa probíhá stezka vpravo po lesní cestě, na rozcestí odbočíme vpravo po polní cestě k vodojemu, která vede do obce Kosmová. Obec s cennou ukázkou místní lidové roubené i hrázděné architektury je památkovou zónou. Z Kosmové vede stezka vpravo po polní cestě a na rozcestí u okraje lesa opět vpravo. Stezka přetíná železniční trať a prochází lesem. Na křižovatce s asfaltovou cestou rovně, po lesní cestě ke kapličce na okraji pole. U kaple odbočíme vlevo do lesa a podél cesty mineme několik rybníků. Trasa se napojuje na silnici a vlevo protíná obec Sedlo. Za obcí je odbočka vpravo na polní cestu, která vede k lesíku a pokračuje až k silnici. Odbočíme vpravo na obec Krásné Údolí, projdeme kolem kostela k náměstí a pokračujeme po silnici směrem na Odolenovice a Přílezy. V Přílezích na křižovatce vpravo ke kostelu. Cesta pokračuje kolem božích muk po silnici do obce Útvina. Tato obec je rodištěm a působištěm barokního stavitele Johanna Schmieda, který mimo jiné postavil poutní kostel ve Skocích. Projdeme náměstím a odbočíme vlevo ke kostelu sv. Víta. Za obcí pokračujeme vpravo po polní cestě, která vede k Novému rybníku. Stezka vede vlevo po hrázi rybníku na lesní cestu, na rozcestníku vpravo až do obce Toužim, na náměstí s mariánským barokním sloupem. V Toužimi žil malíř Johann Wolfgang Richter, autor skokovského mariánského poutního obrazu.

Etapy v poutní trase

Toužim - Skoky
Skoky

Poutní trasa

Skokovská stezka je vedena krajem s výraznou křesťanskou mariánskou poutní historickou tradicí, krajem „panenky skákavé“, místem odkud pochází blahoslavený Hroznata, patron plzeňské diecéze. Kraj mariánské hvězdy, zasazený do krásné přírody, má bohaté a pohnuté dějiny. Putování v duchu dávných křesťanských tradic nabízí jedinečnou možnost seznámit se nejen s tradicí poutí, ale i s kulturním dědictvím zajímavého regionu. Trasa vede pozoruhodnou krajinou do magického a kdysi velmi slavného barokního mariánského poutního místa západních Čech, Mariánských Skoků u Žlutic s barokním poutním chrámem Navštívení Panny Marie Pomocnice, známe jako „panenky skákavé“. Skokovská stezka spojuje místa, která se nějakým způsobem váží k dějinám poutního místa ve Skocích, část úseku je věnována životu a dílu místního rodáka, učence a astronoma Aloise Martina Davida. Putování pozoruhodnou, někdy zádumčivou až magickou krajinou, volnou přírodou po kultovních místech za Pannou Marií přináší nejen silný duchovní i kulturní zážitek, ale i potřebný klid na rozjímání.
S ohledem na celkovou délku trasy a rozložení ubytovacích a stravovacích zařízení se doporučuje rozdělení cesty na nejméně tři etapy a jeden den pro návrat zpět na výchozí místo. Program putování si lze upravit a naplánovat dle vlastních potřeb a zájmů. Aktuální podrobné informace o nabídce služeb a organizaci poutního provozu je zveřejněna na www.skoky.eu.
Značení Skokovské stezky vychází z mariánské symboliky. Trasa je značena zvláštní značkou – bílý pruh mezi dvěma modrými pruhy, a je dále doplňována symbolem bílé mariánské hvězdy. Na silničních komunikacích je značení zpravidla vlevo, na polních a lesních cestách a ostatních komunikacích je značení zpravidla vpravo. Značky jsou provedeny ve směru poutě z Teplé do Skoků, tedy jednosměrně. Na rozcestích a odbočkách jsou umístěny směrové tabulky se vzdálenostmi cílů a kilometrovníky. Zajímavá místa jsou postupně vybavována informačními panely.
Stezka je v některých úsecích vedena po nezpevněných a neudržovaných komunikacích, jejichž úprava probíhá postupně. Zejména ve vlhkém počasí nebo z jiných důvodů mohou být některé úseky dočasně neschůdné. Doporučují se pevné nebo operativně doporučené variantní trasy, které jsou k dispozici na příslušných infocentrech a na webu www.skoky.eu.

Zveme Vás!
Nejbližší místa

Nevybrali jste?
Nevadí, zde máte několik dalších možností!

Hodnocení

z celkového počtu 0 recenzí.
Toto místo zatím žádný z uživatelů nehodnotil, buďte první a podělte se s ostatními o vaši zkušenost.